امروز برابر است با :26 دسامبر, 2024

گفتگو صمیمانه با گروه روز جدید

گپ و گفتگو صمیمانه با مسئول گروه روز جدید (کاور کننده آهنگ های مدرن تاکینگ)

http://iran4moderntalking.ir/images/images/73286037753182244314.jpg


بی شک مدرن تاکینگ را می توان از محبوبترین گروه های موسیقی قرن ۲۱ نامید. گروهی که به خاطر نزدیکی فضای موسیقی و معانی اشعارش مورد پسند ایرانی ها قرار گرفت. ملودی هایی آهنگین ، ساده و عاشقانه آنها سبب شد هزاران گروه موسیقی خبره و تازه کار به کاور و اجرای دوباره قطعات معروف مدرن تاکینگ بپردازند .
در کشور ایران نیز گه گاهی توسط خواننده ها برخی ترانه های معروف مدرن تاکینگ نظیر Cheri cheri lady و Brother Louie کاور شدند و یا از ملودی و ریتم آنها در آهنگ هایشان استفاده کردند.

چندی پیش گروه “روز جدید – Roze Jadid” مجموعه ای از ۴ آهنگ مدرن تاکینگ را به صورت خانگی باز اجرا یا کارو کرند که توجه ما را جلب کرد.

در زیر گپ و گفتگویی دوستانه و کوتاه با مدیر گروه “روز جدید” ترتیب دادیم تا ضمن آشنایی بیشتر با آنها از کم و کیف کاور آهنگ های مدرن تاکینگ جویا شویم .

لهجه شیرین اصفهانی مدیر گروه “روز جدید” همراه با تیکه کلام های ظریفش فضای خوبی به مصاحبه میداد . سوال و جواب های زیر حاصل گفتگوی تلفنی ۶۰ دقیقه ای ما با مسئول گروه “روز جدید” در ساعت ۱ بامداد است.

  • متن مصاحبه

– سلام ، وقت و شبتون بخیر ، خودتان را برای دوستان معرفی کنید. (سن- محل سکونت – میزان تحصیلات …)
روز جدید : سلام . از لهجه که مشخصه کجاییم ( با خنده ) . محسن امیری هستم  . من فوق دیپلم تصویر برداری دارم  .

– انشا ال… که سلامت باشید . چه مدتیه که مشغول کار موسیقی هستید ؟
روز جدید : حدود ۸ سال .

– قصد ادامه تحصیل که ندارید؟
روز جدید : خیر ، اگر هم قصد داشته باشم حتما در رشته موسیقی خواهد بود .

– خب زودتر وارد سوال های اصلی بشیم. آشناییتون با مدرن تاکینگ از کی شکل گرفت؟ اصلا اولین بار چی شد با مدرن تاکینگ آشنا شدید .
روز جدید : سوال سخته هم همینه ! (یا خنده) . از بچگی با مدرن تاکینگ آشنا بودم ، شاید از حدود ۱۰ سال پیش. از ۱۶ سالگی بود که بیشتر دنبال این گروه رفتم و تراک های اونهارو پیدا کردم .

– با سایت طرفداران مدرن تاکینگ به چه نحوری آشنا شدید؟
روز جدید : میشه گفت یک جورایی از راه گوکل بود . من از سال ۱۳۸۸ سایت شما را دیده بودم. اما نمیدونم چرا نمیومدم عضو بشم ! حتی اون قالب و ظاهر قدیمی سایت رو یادم هست … چند ماهی میومدم و چند تا مطلب میخوندم و میرفتم .

– اون موقع مدرن تاکینگ براتون جذابیت نداشت که نمیومدید یا سایت ما جذاب نبود؟
روز جدید : نه چرا جذابیت داشت اما نمیدونم چرا خیلی با سایت شما آشنا نبودم ، میامدم اما فعال نبودم . حدودا سال ۲۰۱۳ بود که عضو شدم .

– کمی تخصصی تر گفتگو کنیم … نظر شما درباره آهنگ های مدرن تاکینگ چیه؟ آیا خودتون رو طرفدارن مدرن تاکینگ میدونید ؟
روز جدید : من خودم رو هوادار میدونم نه طرفدارن .

– فرق این دو تا در چی هست؟
روز جدید : به نظر من طرفدار یک پله پایینتر از هواداره . هوادار جونش هم میده . طرفدار فقط میگه من نظرم روی اون موضوعه … اما هوادار …

نظرتون رو درباره آهنگ های مدرن تاکینگ بگید؟ و بزگترین وجه مثبت آهنگ های این گروه چیه؟
روز جدید : به لحاظ کلی اهنگ ها بی نظیره . میشه گفت اصلا رقیبی تو دنیای آهنگ ها نداره ، و این نظره من هست.
و اما ویژگی های مدرن تاکینگ; من میتونم چند مورد رو بگم ، اینکه آهنگ ها خیلی ملودیک هست و کاملا ترانه ها بر اساس ملودی ها نوشده شده . مثلا در ایران بلعکس است ، اول شعر را می نویسند و بعد ملودی را روی شعر اجرا می کنند . راحت میشه گفت دیتر برای تک تک ملودی هایی که ساخته شعر ها را نوشته .

– خب حالا به نظرتون توماس مدرن تاکینگ را مدرن تاکینگ کرد یا دیتر مدرن تاکینگ را مدرن تاکینگ؟!
روز جدید : هرجفتشون ، جدا شدنی نیست .

– شما دیتری هستید یا توماسی؟
روز جدید : دیتری ، شدید !

– علتش چی هست؟ چون خودتون یک آهنگ ساز هستید؟
روز جدید : خب دیگه حداقل توی این زمینه یک وجه مشترکی با دیتر داریم . یعنی از دیتر الگو برداری می کنیم. شخصیت دیتر بوهلن شخصیت عجیبیه . خیلی انسان روکیه و حرف و عملش یکی هست . به نظرم کارش در موسیقی سطح بسیار بالایی داره.

  • ملودی نوازی

در همین هنگام از آقای امیری خواستم برامون به انتخاب خودشون چند ملودی را با کیبورد بنوازند . ایشان هم پذیرفتند و بدون تمرین و مقدمه خاصی اجرا کردند، که در زیر میتونید اونها رو تماشا و دریافت کنید :

– بزرگترین ضعف مدرن تاکینگ رو در چی میدونید؟
روز جدید : من اگر ضعفی ببینم اون رو از طرف خواننده یعنی توماس آندرس میبینم . البته از نظر کار فنیش منظورم نیست . از بابت نوع رفتاری که در دهه اول مدرن تاکینگ داشت و گروه منحل شد و ….

– بنده بیشتر مد نظرم بحث فنی بود تا این حاشیه ها . خارج از بحث های رفتاری ما ها به عنوان کسی که هزاران کیلومتر از آنها دور بودیم ، از خیلی اخبار و اطلاعات درباره این رویداد ها جا موندیم و در جریانش نیستیم ، البته این رو هم بگم که ما خیلی کمتر از این هم هستیم که بخواییم از یک همچین گروه بزرگی ایراد فنی بگیریم .

– برویم سراغ سوال های اصلی . چی شد که تصمیم گرفتید آهنگ های مدرن تاکینگ رو کاور کنید؟ حتما برای دوستان جالب خواهد بود. و البته ما در ایران افرادی داشتیم که بعضا برخی ترانه های مدرن تاکینگ رو به نوعی دوباره باز اجرا کردند …
روز جدید : ما این کاور ها را در برناممون داشتیم ، قصد داشتیم خیلی از آهنگ ها را کاور کنیم ، من از روزی که با مدرن تاکینگ آشنا شدم تصمیم داشتم بالاخره یک روزی آهنگ های گروه رو کاور کنم . علاقه شدیدی به سبکی که دیتر ابدا کرد داشتم و من رو وارد موسیقی کرد و عشقی که به این داشتیم باعث شد به حدی برسیدیم که بتونیم کاور کردن رو انجام بدیم.

– چند نفر در ساخت این آلوم همکاری کردند؟ اگر هم دوست دارید دوستانتون رو معرفی کنید.
روز جدید : آقای ستاری ، خواننده . آقای لباف که گیتار زدن رو بر عهده داشتن. آقای جبار زارع کیبورد زدند و محمد ستاری که کُر کار را بر عهده داشتند ولی بیشتر کر را خودم اجرا کردم.

– آیا این دوستان هم از طرفداران مدرن تاکینگ هستند؟
روز جدید : آقای ستاری طرفدار هستند و مابقی دوستان بیشتر همکاری داشتند .

– این آهنگ ها در چه سالی منتشر شد؟
روز جدید : خرداد ۹۳ بود. حدود ۹ ماه طول کشید.

– دلیلتون برای انتخاب نام “روز جدید” به عنوان نام گروه چی بوده؟
روز جدید : به تنهایی انتخاب شخص خودم نبود ، نظر همه این شد که “روز جدید” انتخاب بشه. به خاطر این سبک این اسم رو گذاشتیم .

– البته “روز “جدید” ” بی شباهت با معنی مدرن تاکینگ به یعنی “گفتگو “نوین” ” نیست !
روز جدید : نه الهام گرفته از این نام نیست .

– با توجه به بضاعتی که دارید و نبود استودیو ، بیشتر از این هم انتظار نمیره آلبوم طوری باشه که کاملا مطلوب باشه . این تراک ها کجا ضبط شدند؟
روز جدید : در استودیو کوچک و خانگی خودم ساخته شد (Home Studios ). با توجه به مشکلاتی که استودیو های بیرون داشت نتونستیم با استودیویی ای کنار بیایم .

[​IMG]استودیو خانگی گروه روز جدید​

معمولا استودیو های بیرون از پس این ملودی ها بر نمیان ، حتی ما به یک استودیو رفتیم اما کار خراب از آب درومد ، کیفیت خوب اما مشکلات زیادی هم داشت . جدای از اینها بحث مالی نیز دخیل بود و رقم زیادی میشد.

– این آهنگ ها تنظیم و ملودی خوبی دارند ، ریتم های خوبی هم درش به کار رفته .
البته به عنوان شنوده عمده مشکل این آهنگ ها رو در صدای وکال و خواننده میبینم . این صدا خیلی زیر قرار داره ، آهنگ و ملودی مدرن تاکینگ برای همه آشناست ،همه شنیدن و دوست دارن . اما دوست دارن وقتی کسی فارسی این آهنگ هارو خوانده حالا با هر صدای خوب یا بد اون رو بشنوند و ببینن خواننده چی میگه ، حالا با هر توناژ و صدایی که خوانده.
روز جدید : یکی از موارد رو خودتون گفتید ، بضاعت ما فعلا همین مقدار بود. مثلا اگر سیستم هایی که آقای علی لهراسبی برای ضبط استفاده میکنه و حتی خیلی از خواننده های دیگر رو در اختیار داشتیم خیلی کارها بهتر درمیومد . انشا ال… در کارهای بعدی جبران میکنیم .

یک بخش دیگر بر میگرده به این که ما آهنگ خارجی و به زبان انگلیسی ضبط کردیم ، حالا بدون حمایت فنی ، که خود دیتر هم نتونست مثلا این کارهارو به زبان آلمانی تولید کنه و بعد انگلیسی کرد .
حالا ما این ملودی ها رو میخواییم با زبان فارسی هماهنگ کنیم .
دیتر بوهلن در ابتدای مدرن تاکینگ برخی از این آهنگ ها رو به زبان آلمانی تولید کرد اما نگرفت ، و بعد روی زبان انگلیسی کار کرد که اینگونه موفق شد.

حالا با فارسی شدن این ها، باز یک مقدار افت کیفیت پیدا میکنه . طبیعتا انگلیسی خیلی روان تره و به راحتی خوانده میشه. در خود آهنگ های مدرن تاکینگ جاهایی وجود داره که حتی افرادی که انگلیسی بلد هستند به کرار شنیدم که متوجه نمیشیم چی میگه . من تحقیقی کردم در این باره و متوجه این شدم که ریتم ها خیلی تند هستند و ملودی ها واقعا سریع اجرا میشن و تا میخوایید متوجه بشید رد شده ملودی.

البته بخشیش هم میپذیرم که ایراد فنی در صدای خواننده وجود داشته. تون صدایی که توماس اجرا میکنه بسیار بالاست . حالا ما خواننده ای آوردیم که در اون حد نیست.

– البته ما هم قطعا به دنبال مقایسه این ها با ورژن اصلی و با صدای توماس نیستیم . صرفا در حد بضاعت شما بوده.
روز جدید : همینطوره ، مثلا خواننده ما در برخی قسمت ها فریاد زده اما توماس در همون نقطه به راحتی کلمه رو خوانده.
یک مقداری هم بحث تجربه ست که این کارها جزو آهنگ های ما بود ، شاید در کارهای بعدی بهتر شد.

– چرا شاید ! انشاال… بهتر خواهد شد . بسیار خوب ، کمی از این موضوع هم گذر کنیم .
چرا بعد گذشت ۳۰ سال هنوز هم آهنگ های مدرن تاکینگ رو کاور میکنن؟ اگر جستجو کوتاهی کنید ، روس ها و اوکراینی ها و خیلی از مناطق دیگه هر ساله این اثر هارو کاور و باز اجار میکنن .
چه جذابیتی وجود داره؟ البته این کاور کردن تنها منحصرا برای افراد تازه کار نیست ، حتی افرادی قدیمی مثل Engelbert Humperdinck هم آهنگ You’re My Heart You’re My Soul رو سالها پیش کاور کرد.
روز جدید : بله، البته حتی افرادی میان گروهی تشکیل میدن به همان شکل مدرن تاکینگ .
یک بخشی از این به خاطر ملودیک بودن این آهنگ هاست . دیتر سبکی ابدا کرد که واقعا جدید بود ، جایی این سبک ارایه نشده بود . میشه گفت مخلوطی از همه سبک ها داخلش وجود داره .

البته اگر بیشتر دقت کنید میشه گفت یک جور نظم آلمانی هم در آهنگ های مدرن تاکینگ وجود داره و همه جای دنیا نظم رو دوست دارند ، به خاطر همین این کارها جذابیت دارن . همخوانی ها (falsetto) هماهنگ است و سر یک ثانیه همگی قطع می کنند و سر چند ثانیه دوباره همه با هم اجرا می کنند .
این وحدت در گروه رو همه دوست دارند . در هیچ گروهی من این هماهنگی در همواخنی falsetto رو نمیبینم . اکثر خواننده ها یک صدای یا دو صدا اجرا می کنند .

وقی با دوستانی که اهل فن هستن بحث میکنم ، یکی میگه سبک این کارها pop rock هست، یکی میگه euoro dance یکی هم میگه کلا همشون راک زده شده … همه این ها درون این آهنگ ها وجود داره و نظم خاصی هم درش حاکم هست.

– تا به حال بهترین کاوری که از آهنگ های مدرن تاکینگ شنیدید کدام بود؟ مثل کاری که خودتون کردید . به یاد دارید؟
روز جدید : به نظر من آهنگ Arabian Gold بود که به زبان روسیه ای آقای Anton Makyeyev اجرا کرده بود . البته خیل ها که من انتظار داشتم در اروپا یا توی روسیه با اون امکانات و سیستم های قوی اجراهای بهتری داشته باشند.

– البته این نظر شخصی خود بنده هست که معتقدم همیشه بهترین کاور آهنگ های مدرن تاکینگ رو خودتوماس به صورت انفرادی انجام داده .
روز جدید : البته اون دیگه کاور حساب نمیشه.

– به هر حال از مدرن تاکینگ جدا میشه ، هم خوانی گروه دیگه وجود نداره . مثلا توماس آندرس سال ۲۰۰۶ در یک آلبوم آهنگ You’re My Heart… رو با یک سبک کاملا متفاوت swing و کلاسیک اجرا کرد. یعنی دیگر دیتر بوهلن نیست ، ملودی ها اون ملودی های قدیمی نیستن و کار کاملا نویی شده ; ولی خب درسته شاید بهتر باشه بگیم بهترین باز اجرا بود تا یک کاور.
روز جدید : همینطوره ، پس کاور محسوب نمیشه ، کاور یعنی کس دیگری آهنگ مورد نظر رو اجرا کنه . همون باز اجرا بگید بهتره .

– آیا برنامه برای انتشار کاور های جدید مدرن تاکینگ دارید؟
روز جدید : کاور ها و تراک های جدید ما در سبک مدرن تاکینگ آماده است و از طریق این سایت منتشر خواهیم کرد.

– دوست داشتید چه سوالاتی پرسیده میشد که ما نگفتید؟
روز جدید : از خود شما میپرسم که آیا با طرفدارها و سایت های توماس و دیتر در تماس هستید؟ اینکه بتونید پیامی به این افراد ارسال کنید که برسه به توماس و حتی دیتر .

-بله ، البته من توماس یا دیتر رو از نزدیک ندیدم . اما ارتباطاتی وجود داره. مثلا با خود سایت Thomas-anders.com تماس داشته ام . یعنی این ها میدونن که سایتی به نام iran4moderntalking.ir وجود داره که طرفدارهای ایرانی این گروه هست. البته این سایت را که خود توماس هدایت نمیکنه ، کارمندانی داره که نوشته ها و پیام ها رو میخونه . بعید نیست توماس سایت ما را هم دیده باشه.

حدود ۲ سال پیش تونستیم امضایی از توماس بگیریم که بر روی صفحه اول کتاب ۱۰۰Prozent Anders زده شده.
یا چند ماه قبل یکی از سایت های آلمانی طرفدار توماس ، ایمیلی به ما داد که اعلام کرد هفته نامه اشپیگل- Spiegel از ما سوالاتی داره و ما هم به اون سوال ها پاسخ دادیم.. و …

– بی صبرانه منتظر آهنگ های جدید شما هستیم . ممنون برای اینکه وقتتان را به ما دادید.
روز جدید : ممنونم از شما . خدانگهدار

  • دریافت کاور های گروه روز جدید

 

قرار شده از این به بعد گروه “روز جدید” در سبک آهنگ های مدرن تاکینگ به انتشار آهنگ بپردازد ، و ناشر تمامی آهنگ های این گروه Iran4modernTalking.ir خواهد بود و کار های آنها با همین برچسب منتشر خواهد شد.

“اطلاعات بیشتر در انجمن”